کوری

در درون ما چیزی هست که اسمی ندارد، ما همان چیز هستیم


کتاب:کوری/ نویسنده: ژوزه ساراماگو/ ترجمه: مینو مشیری


این هم از اون کتابهایی بود که نمی شد تکه ی دوستداشتنی ش رو ازش جدا کرد ولی خودش کلا یک تکه ی دوستداشتنی بزرگ بود.

وقتی یه کتابی خیلی توی کتابخونه ت می مونه و میخوای سر فرصت بخونیش نتیجه ش این میشه که، با توجه به اسم کتاب و طرح جلد و نظر دیگرانی که قبلا کتاب رو خوندن، تو ذهنت فضای اون کتاب رو می سازی. این اتفاقی بود که برای کتاب «کوری» افتاد. فکر می کردم فضای خیلی خیلی غم انگیزی داشته باشه و از اون کتابهایی باشه که باید نصفش رو بخونی تا تازه بفهمی قضیه چیه و کی به کیه. حالا اینکه چرا چنین تصوری داشتم، نمی دونم. 

کتاب فضای غم انگیزی داشت که البته روی من تاثیر زیادی نذاشت و ذهنم رو درگیر نکرد. شاید به خاطر اینکه یک اتفاق غیر واقعی قصه رو می ساخت و باعث می شد فکر کنی که «درسته خیلی غم انگیزه، ولی قصه ست»!! 

داستان از همون اول خیلی واضح و روشن بود و اصلا نیازی نبود برای فهمیدنش تلاش بیش از حد بکنی. به این ترتیب تصور دومم هم درست از آب در نیومد!

یکی از ویژگی های این کتاب این بود که اسم شخصیت ها گفته نمی شد, «مردی که اول کور شد»، «زن مردی که اول کور شد»،«دکتر»،«زن دکتر» و ... شخصیت های این کتاب بودن. واقعا هم تو دنیایی که همه کور باشن چه اهمیتی داره که اسم آدمها چی باشه؟! (الان به طور نا محسوس یه ذره از داستان رو لو دادم!)

دوست داشتم جای زن آقای دکتر باشم ولی پرستو میگه نه! خوب نیست. واقعا هم خوب نیست ولی من چرا دوست داشتم جای اون باشم؟ شاید چون ... هیچی، داستان لو میره! :|

نظر خاصی در مورد این کتاب ندارم فقط می دونم که دوستش داشتم و احتمال میدم که در آینده دوباره بخونمش. شاید در سن چهل و هفت سالگی مثلا! 

با تشکر از امید برای قرض دادن این کتاب.

من

نظرات 4 + ارسال نظر
رها چهارشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 11:29 ق.ظ

:)

مهرنوش جمعه 31 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 02:43 ب.ظ

پس با این حساب احتمالا "بیداری" هم قضیه اش این طور پیش میره که هیچکس خوابش نمیبره و همه بیدارن!!!!!!!
اخه خودم کتاب "وقفه در مرگ"ش رو دارم، یه وقفه افتاده و هیچکس نمیمیره و داستان به این شکل پیش میره!!انگار تیتر کتاباش ارتباط مستقیمی با موضوع داستان داره!

چه جالب

رها سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:33 ب.ظ

امروز فیلمشو دیدم. :)
ژوزه ساراماگو فوق العاده ست. :)

رها سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:34 ب.ظ

بیداری درمورد یه انتخاباته که فکر می کنم هفتاد درصد مردم رای سفید میدن! اینم جالبه :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد