آزادی (ادامه)

"زنای تموم دنیا مثل همن!"

تو دلم این نظر اون رو تایید کردم. راکوماری آمریت کور ــ عاقل ترین زن دنیا ــ هم بالای یکی از تپه های دهلی همین حرف رو بهم زده بود. 

اون گفته بود: 

زنای سر تا سر دنیا سر و ته یه کرباسن! تو هر آب و هوایی بزرگ شده باشن از هر نژاد و پشته و معتقد به هر دینی باشن با هم هیچ فرقی ندارن! چون نمی شه صبیعت آدمی زاد رو عوض کرد... 

واقعا حق با اون نیست؟ وقتی به اوضاع زنای دور تا دور دنیا فکر کنیم می بینیم اکثرشون دارن تو باتلاق اشتباه و بی خبری دست و پا می زنن. چه مثل حیوونای باغ وحش جدا از مرداشون زنده گی کنن چه عین کلاغا خودشون رو از چشم مردا پنهون کنن چه مثل جنگ جوهای افسانه یی از خودشون شجاعت نشون بدن و هزار تا مدال و نشون به سینه هاشون باشه... هیچ کدوم اون جوری که باید به وخوش بختی و زنده گی خوبی که حق اوناس نرسیدن. من نم یتونستم بین غم دیدن عروس بدبخت کراچی و غم تماشای پاهای کوچیک زنای چین فرقی بذارم و بگم یکی از اونا از اون یکی ناراحت کننده تر بوده. نمی تونستم بفهمم زنده گی زنای قایق نشین هنگ کنگ وحشتناک تره یا این زن امریکایی که داشت سعی می کرد یه مرد خواب آلود ایتالیایی رو تو دام بندازه! ... 

... بعد چرخیدن دور دنیا باز به همون جای اول برگشته بودم. تو این مسافرت جز چرخیدن یه نواخت تمام زنا دور یه محور بدبختی احمقانه چیزی به چشمم نخورده بود و به این نتیجه ی تلخ رسیده بودم که هیچ کدوم از زنا نتونسته بودن اون جوری که باید راه خوش بختی واقعی رو از بی راهه ها تشخیص بدن ... 

صفحه ی آخر 

 

کتاب: جنس ضعیف/ نویسنده: اوریانا فالاچی/ترجمه یغما گلرویی

نظرات 12 + ارسال نظر
mamra جمعه 8 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:16 ب.ظ

چیزی که مطمئنم اینه که بحث حقوق زن در دنیا خیلی مهم و در ایران خیلی شوخی فرض شده!

خیلی ممنون

وصله شنبه 9 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:16 ق.ظ

سلام سحر جون....مرسی لطف کردی رفیق.....مطالب وبت عالین

پرستو یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:49 ق.ظ http://parvaz87.blogfa.com

سلام
در مورد پست قبلت یه چیزی بگم و برم !
همه این حرفایی که زدی درست ! اما به نظرم چادر پوشیدن یا نپوشیدن عده ای از آدمها توی جامعه اصلا ربطی به نداشتن آزادی و سنتی بودن و فرهیخته نبودن و این حرفا نداره ! اصلا نداره به چادر فقط باید به دید یه لباس نگاه کرد که هر کسی حق داره هرچی می خواد بپوشه (در جامعه ایدئال می گم نه این خراب شده !) حالا اینکه توی سریالا چه اراجیفی نشون می دن اون یه بحث دیگه است . با مخالفت با چادر فرق می کنه . اصلا ربطی هم به بی احترامی به مردها نداره . نمی دونم چرا وقت حرف از آزادی یک زن هم می شه باز بحث دل به خواه یه مرد !!!!!!!! میاد وسط .

ولی من نمی تونم فرهیخته بودن رو با چادر تطبیق بدم!! اینکه هر کسی حق داره هر چی بپوشه رو قبول دارم. ولی باید در نظر داشته باشیم که هر لباسی معرف شخصیت آدمه.
نمیشه گفت من چادر سرم می کنم چون این لباس رو دوست دارم و هیچ عقیده و طرز فکری پشتش نیست. با اطمینان می تونم بگم ۹۰ در صد زنها دوست دارن (نیاز دارن) لباسهای متنوع و رنگی(!!) بپوشن.علت اینکه ترجیح میدن از این نیازشون صرف نظر کنن و همش کل بدنشون رو با یه پارچه ی سیاه بپوشونن نشون میده که به نگاه مردهای دور و ورشون اطمینان ندارن (شما اگه غیر از این یه دلیل قانع کننده واسه سر کردن چادر می دونی بگو) می بینی! واسه سر کردن چادر هم مردها میان وسط. مردها چه بخوایم چه نخوایم وسط زندگی زنها هستن. همونطوری که زنها وسط زندگی مردان. زن ها و مردها با هم تو این دنیا زندگی می کنن و روی هم تاثیر میذارن. اینکه ما وقتی مدل لباسمون رو انتخاب می کنیم مردها رو هم در نظر داشته باشیم دلیل نمی شه که اونها آزادی رو از ما گرفتن!!
من با چادر مخالف نیستم. خودم شاید تو شرایطی که احساس کنم مردهای دور و ورم آدمهای درستی نیستن چادر سرم کنم!!(نه واسه تاثیری که رو مردها می ذاره؛ به خاطر اینکه خودم راحت باشم) اما زندگی کردن تو جامعه ی خودم (که قراره من و امثال من اون رو بسازیم) قضیه رو تغییر میده. چون طرز لباس پوشیدن من نگاه مردهای جامعه رو می سازه!!! من معتقدم حجاب شدید (که چادر یه بخشی از اونه) بدتر این مردهای بیچاره رو داغون می کنه!!(حتی اونهایی که نمی خوان داغون بشن!) تاثیر حجاب رو می تونین بعد از گذشتن این سی سال تو همه ی سوراخ سمبه های این مملکت ببینید. کافیه یه بار تو بازار تهران قدم بزنین!!!!!!!!!!!!!!
شاید به نظرت نظریه ی عجیب غریبی بیاد ولی خب طرز فکر من اینطوریه دیگه!

پرستو یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:22 ب.ظ http://www.parvaz87.blogfa.com

یعنی چی که می گی نمی تونم رابطه ای با چادر سر کردن و فرهیخته بودن پیدا کنم ؟/
نمی فهمم چی می گی ؟ یعنی تو تاحالا یه زن متفکر باشعور چادری ندیدی؟ زهرا رهنورد یکیش !
من چادر سرم می کنم البته نه در حد افراطی (با اون مخالفم ) من یه چادر ملی معمولی سر می کنم که معمولا هم دکمه های جلوش بازه فقط هم به این دلیل که دوست دارم اینطوری لباس بپوشم . همین ! باور کن ! نه به فکر اینم که تو ذهن مردهای فاسد و غیر فاسد چی می گذره نه اینکه کی به من نگاه می کنه یا نمی کنه .
خیلی هم ادمای چادر ی باحال بافرهنگ می شناسم که چادرین (مثل خودم :d ) این تو پرانتزش شوخی بود البته ! کاش اینقدر از روی ظاهر ادما قضاوت نکنیم ! من یه هفته بعد از اینکه وارد دانشگاه شدم یکی از بچه ها بهم گفت اصلا به قیافت نمیاد انریکه گوش کنی یا مثلا فروغ حفظ باشی یا خیلی چیزای دیگه ! این حرف رو از خیلی ها شنیدم .
مطمئنم ادمای دیگه ای هم امثال من وجود دارن ! ادمایی که لباسشون معرف شخصیتشون نیست . و اصلا به این چیزا اهمیت نمی دن نمی گم خوبه ها ! می گم وجود داره
در ضمن اینکه با ادمایی که همه اون چیزایی که بهش اعتقاد دارن در حد افراطیه مخالفم از دین بگیر تا ادعای روشنفکری و لباس های داغون تا چادری های یه چشمی

/فرهیخته/
/افراط/
/با فرهنگ/
هر کسی یه مدل اینها رو تعریف می کنه. شاید تعریف من و شما باهم فرق می کنه! ( مثلا به نظر من چادر حجاب افراطیه ولی به نظر شما نیست)

رهــــا یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:01 ب.ظ http://fair-eng.blogsky.com

اتفاقا برعکس! اون لباس های ناجور بعضی خانوم هاست که مردهای بیچاره رو داغون میکنه، هرچند اونها لذت بصری میبرن و شاید از تاثیر منفی ش رو خودشون خبر ندارن!
یاد نظریه فروید می افتم که میگفت هوس رو نباید سرکوب کنی، باید ارضا کنی تا از شدتش کم بشه. اما خودش بعد پی برد که اشتباه می کرده! اینطوری هوس آدم ها شدت بیشتری پیدا می کنه و نه تنها سیراب نمیشن، بلکه تشنه تر هم میشن.
پوشش هم همینه! خیلی ها فکر می کنن اگر همه خانوم ها کشف حجاب کنن، مردهابعد یه مدت عادت می کنن و براشون عادی میشه، اما برعکس! آتیششون تندتر هم میشه...
پس فکر نمی کنی یه جنبه ی چادر پوشیدن(حالا چادر هم نه! مانتویی که بدن نما نباشه.) واسه سلامت جامعه ست؟! یعنی یه خانوم نه فقط بخاطر سلامت خودش، بلکه بخاطر سلامت اطرافیانش این پوشش رو انتخاب میکنه.

"یاد نظریه فروید می افتم که میگفت هوس رو نباید سرکوب کنی، باید ارضا کنی تا از شدتش کم بشه. اما خودش بعد پی برد که اشتباه می کرده!"
صحبت سر هوس نیست. سر نیازه!!!!!! نیاز رو نباید سرکوب کرد باید ارضا کرد!!!!
"پوشش هم همینه! خیلی ها فکر می کنن اگر همه خانوم ها کشف حجاب کنن، مردهابعد یه مدت عادت می کنن و براشون عادی میشه" موافقم. عادی نمیشه. اگه عادی میشد که تا الان آدمها هم مثل دایناسورها منقرض میشدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"پس فکر نمی کنی یه جنبه ی چادر پوشیدن(حالا چادر هم نه! مانتویی که بدن نما نباشه.) واسه سلامت جامعه ست؟! یعنی یه خانوم نه فقط بخاطر سلامت خودش، بلکه بخاطر سلامت اطرافیانش این پوشش رو انتخاب میکنه." نه. اینطوری فکر نمیکنم.
۱. تو شهر قم چادر از لحاظ عرفی اجباریه. یعنی تقریبا اگه چادر سرت نباشه انگار که شاخ داری!! ولی قم از پر فحشاترین شهر های ایرانه!!!(سلامت؟!!؟!!؟)
۲. یعنی تو معتقدی اگه همه ی خانوما چادر سرشون کنن سلامت جامعه تا حدودی حفظ میشه. درسته؟ حالا فکر کن یه پسر بچه تو جامعه ای که همه با این روش می خوان سلامتش رو حفظ کنن(!!) به دنیا بیاد. مادر چادری. خواهر ها چادری . دختر عمه دختر عمو کلا جنس دختر تو کل فامیل چادری. همکلاسی های تو دانشگاه چادری. همکار ها چادری. حتی مادربزرگ ها چادری :( !!!!!! حالا احیانا اگه این پسر گذرش بیفته به یه کشور غربی ( منظورم هونولولو نیست! یه کشور معمولی که خانوما با بلوز شلوار تو خیابوناش راه میرن) هیچ فکر کردی چطوری قراره سلامتش رو حفظ کنه! چون فکر نمی کنم زنای غربی زیاد به فکر سلامت آقایون باشن! بهتر نیست آقایون یاد بگیرن که سلامت خودشون رو خودشون حفظ کنن؟!!! (تا حالا به این فکر کردی که چرا مردای ایرانی - کلا جهان سومی ها -همه جای دنیا گند بالا میارن!) من نمیگم کشف حجاب باعث میشه که آقایون براشون عادی بشه. اما می تونن یاد بگیرن که میشه به یک زن بدون چادر یا بد حجاب یا حتی بی حجاب نگاه کرد بدون هیچ شهوتی. مثل نگاه کردن به یه تابلوی نقاشی! میشه نگاه کرد و از نقاش هم تشکر کرد!!!!( شاید به نظرت حرف عجیب یا خنده داری بیاد! ولی میشه.) وقتی همه ی زنها خودشون رو از آقایون قایم کنن فکر نمیکنی وظیفه ی آقایون در قبال حفظ سلامت جامعه چی میشه؟! بهتر نیست با مردها طوری برخورد کنیم که باور کنن در برابر یه خانوم بد حجاب یا بی حجاب ضعیف نیستن!! بهتر نیست یه کم بهشون اعتماد به نفس بدیم که احساس آدم بودن کنن ( آخه نه اینکه زنها همش تلاش می کنن سلامت مردها رو حفظ کنن مردها احساس می کنن انقدر بد بخت و ضعیفن که خودشون توانایی این کار رو ندارن. مثل حیوونا که توانایی جلوگیری از شهوت رو ندارن!! لااقل من اگه یه مرد بودم و اینطوری باهام برخورد میشد همچین حسی داشتم!)
زنها فکر میکنن هر چی معمولی تر ( یا حتی زشت تر!!) باشن سلامت جامعه بیشتر حفظ میشه. مشکل این زنها اینه که نمی تونن باور کنن میشه به یک زن زیبا نگاه کرد بدون اینکه پای شهوت بیاد وسط. میشه زیبا بود ولی نجابت داشت. مشکل جامعه ی ما این نیست که چادر از سر دخترها افتاده. مشکل اینجاست که نجابت از نگاهشون رفته!!!(حتی خیلی از اونهایی که چادر از سرشون نیفتاده!!)

رهــــا یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:12 ب.ظ http://fair-eng.blogsky.com

راستی میگی. کیه که دوست نداشته باشه لباس روشن و رنگی بپوشه؟!!
اصلا خود اسلام گفته که لباس روشن بپوشید تا پاکیزه تر باشید. چون کثیفی لباس زود مشخص میشه و آدم اون لباس رو می شوره. اما لباس تیره تا بوش در نیاد آدم نمی ندازه تو لباس شویی!!!! روان شناسا هم میگن لباس روشن تو روحیه انسان تاثر بهتری می گذاره...
به خدا من اگر چاره داشتم سرتاپا سفید می پوشیدم می رفتم بیرون! :(

چرا نمی تونی سرتاپا سفید بپوشی؟!؟!؟؟!؟ به قول خودت اسلام هم گفته که خوبه!! پس چرا نمی پوشی؟!؟!

رهــــا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:18 ب.ظ http://fair-eng.blogsky.com

نیاز! نیاز رو باید ارضا کرد، اما به جا، نه به هر قیمتی.
تو جامعه ماست که مردم این قدر بی جنبه بار اومدن، چون همه چیز اجبار بوده. یکی اومده گفته هیشکی روسری سریش نکنه، یکی میاد میگه همه باید چادر بپوشن.
اصلا بحث من سر چادر نیست، من میگم پوشش مناسب که جلب توجه نکنه. خیلی از چادری ها هستن که اون قدر آرایش می کنن و یا حرکات زشت و تابلویی دارن که اصلا ارزش چادر رو آوردن پایین.
من خودم اگه پوشش بهتری از چادر پیدا کنم، پوششی که مناسب باشه، چادر نمی پوشم. هرچند دوست دارم چادر رو، اما نمی دونی آدم تو هوای گرم چه عذابی میکشه!
پوشش مناسب عزیز من! اتفاقا الان اگه حجاب کامل داشته باشی بصورتی که نقاب بزنی به صورتت و بری تو کوچه و خیابون همه نیگات میکنن. اگه صورتت رو اصلاح نکنی همه نیگات میکنن.
همه چیز یواش یواش درست میشه اگه بعضی ها بگذارن. اما جدای از اون، آدم از خودش که می تونه شروع کنه؟
مشکل اینه که به مردم نمیگن چرا پوشش مناسب داشته باشین، اصلا پوشش مناسب چیه؟ فقط میان حرف زور به مردم میزنن اونم بدون دلیل آوردن، اگر هم دلیل بیارن دلایلش واقعا مسخره ست که یه بچه دبستانی هم قبول نمی کنه. اما خود آدم چی؟!! نمی تونه بره دنبالش ببینه اصلا فلسفه ی این پوشش چیه؟! چون آخوندها میگن حجابتون رو حفظ کنید، ما بیایم روسری از سرمون برداریم؟!! هرچی میگن خلافشو انجام بدیم؟!! اصلا چه ربطی به اون ها داره. هرکسی باید راه خودش رو پیدا کنه بدون اینکه کاری به دیگران داشته باشه.
برای من اصلا مهم نیست که دیگران چی راجع به من فکر میکنن، چه برداشتی از ظاهرم میکنن؟! مهم اینه که آدم خودشو قبول داشته باشه، به خودش مطمئن باشه.
به قول دوستت پرستو، نباید از رو ظاهر آدم ها قضاوت کرد. مهم درون آدم ها ست.

مشکل رو بادید از ریشه حل کرد.

مطمئن باش اگه یکی بیاد بگه هرکی هر ودل دلش بخواد بگرده وضعیت از این که هست چندبرابر بدتر میشه، اصلا گندش همه دنیا رو برمیداره! چون مردم ایران از دم بی جنبه ان.
راستی نه فقط تو قم، تو یکی از همین شهرهای استان خودمون هم همین وضعه! از بیخ گوشمون خبر نداری؟ مثلا جاییه که با حجاب ترین ها رو داره و در کنارش فاسدترین!
---------------------------
بخاطر اینکه تابحال بیشتر رنگ های تیره می پوشیدم، حالا اگه بخوام یهو سفید بپوشم احساس خوبی بهم دست نمیده. اصلا هم به حرف مردم کار ندارم ها، ولی خب سخته واقعا!
ولی شاید بزودی این کارو کردم!! :)
---------------------------
درکل پوشش بحث گسترده ایه و نمیشه با کامت بازی به نتیجه رسید. :$

رهــــا دوشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:29 ب.ظ http://fair-eng.blogsky.com

در مورد اینکه چرا مردها نمی اونن سلامت خودشون رو حفظ کنن، چون نمی تونن! اینو می دونستی؟ یه مرد، وقتی یه دختر با وضع افتضاح از جلوش رد میشه و ناخودآگاه نگاهش بهش می افته نمی تونه فکر نکنه! چون مرد با نگاه کردم تحریک میشه! مگه اینکه اون مرد خیلی آدم خودداری باشه و بتونه بر احساسش غلبه کنه.

همه می دونن که مخترع هر چیزی بهتر از هر کسی می دونه که اون وسیله چه طور کار میکنه، چی براش خوبه و چی بد. حالا به نظرت ما آدم ها بهتر از وضع خودمون خبرداریم یا کسی که ما رو آفریده؟!
خدایی که مارو آفریده بهتر می دونه، که مرد باید چه پوشش داشته باشه، چه رفتاری داشته باشه و در مقابلش زن هم همین طور. خدایی که تو قرآن گفته غیر از گردی صورت و مچ دست به پایین زند نباید در دید نامحرم باشه، می دونسته که این به نفع زن و مرده. حالا ما کی باشیم که بیایم بگیم من خودم تعیین می کنم چه لباسی بپوشم و کجام معلوم بشه کجا نشه؟! بگیم به من چه! مرد بره خودش به فکر سلامتش باشه؟!
مگه اینکه به خدا اعتقاد نداشته باشیم، خودمونو راحت کنیم بگیم اصلا خدایی وجود نداره! این همه راهیه دیگه! راهی که خیلی ها از سر تنبلی و از سر اینکه نمی تونن خودشون رو کنترل کنن، وجود خدا رو انکار میکنن و اون وقت ادعای روشن فکریشون میشه.

من مطمئن نیستم خدا گفته باشه حجاب رو رعایت کنین!!!!!!!!!!!!!!!
همونهایی که میگن خدا گفته چادر سر کنین همونها هم می گن خدا گفته سنگسار کنین شلاق بزنین همونها هم می گن خدا گفته به زور سر نیزه اسلام رو گسترش بدین!!!(خودت یه ایمیل راجع به نظر عبید زاکانی درباره ی اسلام واسم فرستاده بودی یادته؟!) ولی خدای من اینطوری نیست!!! خدایی که من دوستش دارم و می پرستمش میگه تو آدمی. عقل داری! مرد و زن هم نداره!! اگه مردها تا این حد بی اراده باشن اونوقت فرقشون با حیوون چیه؟!!
"یه مرد، وقتی یه دختر با وضع افتضاح از جلوش رد میشه و ناخودآگاه نگاهش بهش می افته نمی تونه فکر نکنه! چون مرد با نگاه کردم تحریک میشه!" نمی تونه؟!!! ولی من خیلی ها رو می شناسم که تونستن!! که آدم از هم صحبتی باهاشون کیف می کنه!! تو که همش از قرآن و اسلام آیه میاری حتما داستان حضرت یوسف رو میدونی!! جدا از اون احمق هایی که میگن پیامبرها معصوم بودن(!) و خدا یه نعمتی در اونها گذاشته بوده که گناه نکنن(!!) اگه فکر کنیم که حضرت یوسف هم یه آدم بوده مثل همه ی آدمها یه مرد بوده مثل همه ی مردها که تونسته. پس میشه!! اگه ما بذاریم!!!!!!!!!!!!

یه چیز دیگه هم هست. گفتی "مگه اینکه به خدا اعتقاد نداشته باشیم، خودمونو راحت کنیم بگیم اصلا خدایی وجود نداره! این همه راهیه دیگه! راهی که خیلی ها از سر تنبلی و از سر اینکه نمی تونن خودشون رو کنترل کنن، وجود خدا رو انکار میکنن و اون وقت ادعای روشن فکریشون میشه." اما من فکر می کنم خیلی از اونهایی که میگن خدا وجود داره می خوان کار خودشون رو راحت کنن. یه کلوم می گن خدا گفته و خلاص!! حالا کی بهشون گفته که خدا این چیزا رو گفته دیگه واسشون مهم نیست. همونطور که می بینی خیلی ها از این قضیه سو استفاده می کنن و یه مشت اراجیف رو به اسم این که خدا گفته به خورد ملت میدن. ملت هم که رو حرف خدا(!!) حرف نمی زنن!
و در آخر اینکه ۹۹درصد از کسایی که ادعا می کنن چادر سرشونه و حجاب رو رعایت کردن اگه با دقت نگاهشون کنی میبینی پوششی که دارن حتی طبق تعریفی که خودشون از حجاب دارن درست نیست!! یه بار راجع به این موضوع بحث کردیم اگه یادت باشه.
تو یه سری چیزهایی که گفتم تو اصلا منظور من رو متوجه نشدی!! من دیگه حال توضیح دادن ندارم! :( یعنی تا جایی که می تونستم حرفهام رو زدم. ولی چیزهایی که از بچگی تو ذهن آدمها دیکته میشه یه این راحتی ها تغییر دادنی نیست!! از طرفی وقتی خدایی که من می پرستم با خدای تو از زمین تا آسمون فرق می کنه دیگه یحث کردن واقعا مسخره ست!

کودک خوشحال سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:17 ق.ظ

به به وبلاگ جدید مبارک
میام میخونم حالا!
راستی هم منو لینک کن لطفا
هم اون کودک راننده رو کودک خوشحال بکن

رهــــا سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:45 ب.ظ http://fair-eng.blogsky.com

من نگفتم مردها بی ارداه ان! طبیعتشون اون طوریه، که بعضی ها خودشون رو کنترل میکنن و خیلی ها هم نمی تونن!
+
من کاری به کار اونایی که از اسم اسلام دارن سوء استفاده می کنن و یه چیز دیگه تحویل مردم میدن کاری ندارم، من میگم خود آدم بره دنبالش بدون اینکه به حرف دیگران اهمیت بده.

به نظر من هم بحث کردن بی فایده ست.
بی خیال دووود :)

mamra سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:09 ب.ظ

سلام علیکم و رحمه الله! :)

اشهد و ان لا اله الا الله!!!( برگفته از سخنان حاج رضا مارمولک!)

مهرنوش پنج‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:56 ق.ظ

از بس کامنت نذاشته ام کامنت گذاشتن یادم رفته..حالا بذار یه دور کامنت رو هم بخونم ساید یه فرجی شد:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد