من خام تر از آن بودم که راه دوست داشتنش را بدانم!

آن وقت من هم دیگر نه از مارهای بوآ باش اختلاط کرده ام نه از جنگل های بکر دست نخورده نه از ستاره ها. خودم را تا حد او آورده ام پایین و باش از بریج و گلف و سیاست و انواع کراوات ها حرف زده ام. او هم از این که با یک چنین شخص معقولی آشنایی به هم رسانده سخت خوشوقت شده.

صفحه ی ۹


وقتی با آنها از یک دوست تازه تان حرف بزنید هیچ وقت ازتان درباره ی چیزهای اساسی اش سوال نمی کنند که. هیچ وقت نمی پرسند:«آهنگ صداش چطور است؟ چه بازی هایی را بیشتر دوست دارد؟ پروانه جمع می کند یا نه؟» می پرسند:« چند سالش است٬ چندتا برادر دارد؟ وزنش چه قدر است؟ پدرش چه قدر حقوق می گیرد؟» و تازه بعد از این سوالهاست که خیال می کنند طرف را شناخته اند.

صفحه ی ۱۸


اما البته ماها که مفهوم حقیقی زندگی را درک می کنیم می خندیم به ریش هر چه عدد و رقم است!

صفحه ی ۲۰


اگر کسی گلی را دوست داشته باشد که تو کرورها و کرورها ستاره فقط یک دانه ازش هست برای احساس خوشبختی همین قدر بس است که نگاهی به آن همه ستاره بیندازد و با خودش بگوید:«گل من یک جایی میان آن ستاره هاست»َ اما اگر بره گل را بخورد برایش مثل این است که یکهو تمام آن ستاره ها پتٌی کنند و خاموش بشوند. یعنی این هم هیچ اهمیتی ندارد؟

.

.

چه دیار اسرار آمیزی است دیار اشک!

صفحه ی۳۱


آن روزها نتوانستم چیزی بفهمم. می بایست روی کرد و کار او درباره اش قضاوت می کردم نه روی گفتارش ... عطرآگینم می کرد. دلم را روشن می کرد. نمی بایست ازش بگریزم. می بایست به مهر و محبتی که پشت آن کلک های معصومانه اش پنهان بود پی می بردم. گلها پُرند از این جور تضادها. اما خب دیگر٬ من خام تر از آن بودم که راه دوست داشتنش را بدانم!

صفحه ی ۳۵


خب پس خودت را محاکمه کن. این کار مشکل تر هم هست. محاکمه کردن خود از محاکمه کردن دیگران خیلی مشکل تر است. اگر توانستی در مورد خودت قضاوت درستی بکنی معلوم می شود یک فرزانه ی تمام عیاری.

صفحه ی۴۴


زمین فلان و بهمان سیاره نیست. رو پهنه ی زمین یک صد و یازده پادشاه (البته با محاسبه ی پادشاهان سیاه پوست)٬ هفت هزار جغرافی دان٬ نهصد هزار تاجرپیشه٬ پانزده کرور میخواره و ششصد و بیست و دو کرور خودپسند و به عبارت دیگر حدود دو میلیارد آدم بزرگ زندگی می کند.

صفحه ی ۶۲


شهریار کوچولو گفت: «نه٬ پی دوست میگردم. اهلی کردن یعنی چی؟» روباه گفت :« چیزی است که پاک فراموش شده. معنیش ایجاد علاقه کردن است.»

ــ ایجاد علاقه کردن؟

روباه گفت:« معلوم است. تو الان واسه من یک پسر بچه ای مثل صدهزار پسر بچه ی دیگر. نه من هیچ احتیاجی به تو دارم نه تو هیچ احتیاجی به من. من هم برای تو یک روباهم مثل صدهزار روباه دیگر. اما اگر منو اهلی کردی هر دوتامان به هم احتیاج پیدا می کنیم. تو برای من میان همه ی عالم موجود یگانه یی می شوی من برای تو.

صفحه ی ۷۳


روباه گفت:« آدم فقط از چیزهایی که اهلی می کند می تواند سر درآرد. آدمها دیگر برای سر درآوردن از چیزها وقت ندارند. همه چیز را همین جور حاضر آماده از دکان ها می خرند. اما چون دکانی نیست که دوست معامله کنند آدمها مانده اند بی دوست ... تو اگر دوست می خواهی خب منو اهلی کن!

صفحه ی ۷۶


فردای آن روز دوباره شهریار کوچولو آمد پیش روباه.

روباه گفت:«کاش سر همان ساعت دیروز آمده بودی. اگر مثلا سر ساعت چهار بعد از ظهر بیایی من از ساعت سه تو دلم قند آب می شود و هرچه ساعت جلوتر برود بیشتر احساس شادی و خوشبختی می کنم. ساعت چهار که شد دلم بنا می کند شور زدن و نگران شدن. آن وقت است که قدر خوشبختی را می فهمم!  اما اگر تو وقت و بی وقت بیایی من از کجا بدانم چه ساعتی باید دلم را برای دیدارت اماده کنم؟ ... هر چیزی برای خودش رسم و رسومی دارد.

صفحه ی۷۸


جز با چشم دل هیچی را چنان که باید نمی شود دید. نهاد و گوهر را چشم سر نمی بیند.

صفحه ی ۸۰


سوزنبان گفت:« این ها هیچ چیز را دنبال نمی کنند آن تو یا خواب شان می برد یا دهن دره می کنند فقط بچه هاند که دماغ شان را به شیشه ها فشار می دهند.

شهریار کوچولو گفت:« فقط بچه هاند که می دانند پی چی می گردند. بچه هاند که کلی وقت صرف یک عروسک پاره یی می کنند و عروسک برای شان آنقدر اهمیت پیدا می کند که اگر یکی آن را ازشان کش برود می زنند زیر گریه...»

صفحه ی۸۱


گفت:« مردم سیاره ی تو ور می دارند پنچ هزار تا گل را تو یک گلستان می کارند٬ و آن یک دانه یی را که پی اش می گردند آن میان پیدا نمی کنند.»

گفتم :«پیدایش نمی کنند.»

ــ با وجود این٬ چیزی که پی اش می گردند ممکن است فقط تو یک گل یا تو یک جرعه آب پیدا بشود ...

جواب دادم:« گفت و گو ندارد.»

باز گفت:« گیرم چشم سر کور است٬ باید با چشم دل پی اش گشت

صفحه ی۸۸


اگر گلی را دوست داشته باشی که تو یک ستاره های دیگر است٬ شب تماشای آسمان چه لطفی پیدا می کند: همه ی ستاره ها غرق گل می شوند!

صفحه ی ۹۴


خب. آسمان را نگاه کنید و بپرسید:«بره گل را چریده یا نه؟» و آن وقت با چشم های خودتان تفاوتش را ببینید ...

و محال است آدم بزرگها روحشان خبردار شود که این موضوع چقدر مهم است!

صفحه ی ۱۰۱


کتاب: شازده کوچولو/ نویسنده:‌ آنتوان دو سنت اگزوپه ری/ مترجم: احمد شاملو


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فرقی نمی کنه که ما اون پادشاهه باشیم که فقط می خواد امر کنه یا اون دائم الخمره که می خواد فراموش کنه یا اون خود پسنده که می خواد همه ستایشش کنن یا اون که فقط ستاره انبار میکنه ... . مهم اینکه که هر کدوم اینها که باشیم تو ناخودآگاهمون منتظر یه شازده کوچولو ایم که بیاد اهلی مون کنه! «اگر آدم گذاشت اهلیش کند بفهمی نفهمی خودش را به این خطر انداخته که کارش به گریه کردن بکشد.»

سحر

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نظرات 7 + ارسال نظر
مجیدیحیایی پنج‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:16 ق.ظ

سلام زیبا ودلنشین بود.

مجیدیحیایی پنج‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:19 ق.ظ

تیترش هم خیلی قشنگ بود.مثل عنوان نمایشنامه هایی است که نمایشنامه نویسان بزرگ به ظرافت انتخاب میکنن.

شاید من هم یه روزی یه نمایشنامه نویس بزرگ شدم!!! خدا رو چه دیدی؟!!

[ بدون نام ] سه‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:27 ق.ظ

سلام
وبلاگ خیلی خوبی دارید ومطالب خیلی زیبای هم میزارید موفق باشید....

atiq سه‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:34 ق.ظ

سلام
وبلاگ خیلی خوبی دارید ومطالب خیلی زیبا هم میزارید
موفق باشید....

نسیم پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 07:32 ب.ظ

مطالب دلنشینی میذارید... موسیقی هم ...
موفق باشید

مرسی

جلال یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:16 ب.ظ



تازه به عقل ناقصم خطور کرده است در این وبلاگ نظر بگذارم. دلت بسوزد . . .

خسته نباشه !

عالیزاده پنج‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 02:25 ب.ظ

همین کافیست که آدم یک شب حواسش به گلش نباشد ...

:-)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد